D-vitamin

D-vitamin findes til gengæld kun i begrænsede mængder i en lille del af vores fødevarer. De fleste vil derfor heller ikke kunne spise sig til tilstrækkelig mængder D-vitamin. Det findes primært i fede fisk. Men vi kan selv danne D-vitamin, og det gør vi ved at opholde os udenfor i ca. 15-30 min. om dagen (ikke med solcreme højere end faktor 8, da det ellers hindre dannelse af D-vitamin i huden).

Dog er det kun i perioden fra april til oktober, hvor solen UVB-stråling – får huden til at danne D-vitamin. Således er solen den vigtigste kilde til D-vitamin. Huden stopper med at danne D-vitamin, når der er ”dannet nok”. Der er derfor ikke vundet noget ved at opholde sig længe i solen.

Om sommeren får vi således opfyldt D-vitamin depoterne. Lageret af D-vitamin kan kroppen tære på om vinteren, hvor vi ikke kan få D-vitamin fra solen. Kroppen kan lagre ca. 3 måneders D-vitamin, hvilket betyder at depotet for de fleste er tømt omkring december. Det er årsagen til at 9 ud af 10 danskere mangler D-vitamin, når de når dette tidspunkt på året, og hvorfor der anbefales at tage et tilskud.

D-vitamin

Bidrager til at vedligeholde normale knogler
Bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion
Bidrager til at vedligeholde normale tænder
Bidrager til immunsystemets normale funktion