Hvordan får jeg en knoglevenlig livsstil

Knoglerne skal holde hele livet. Undersøgelser viser, at en livsstil med sund kost og motion i barndommen danner grundlag for at fortsætte den sunde livsstil resten af livet. Kostens indhold af kalk og D-vitamin samt motion er i fokus i en knoglevenlig livsstil. Jo tidligere den starter jo bedre – men det er aldrig for sent.

Inaktivitet fører til en hurtig afkalkning af knoglerne, og omvendt er fysisk aktivitet (særligt vægtbærende) et af de kraftigste stimuli for knogleopbygning. Tænk bare på en astronaut, som mister ca. 2% af sin knoglemasse om måneden fordi de er i vægtløs tilstand.

Arvelige faktorer, daglig kalkindtagelse, fysisk aktivitet, aldring og bestemte typer medicin (f.eks. binyrebarkhormon) er faktorer, der alle har betydning for, hvor meget knoglemasse man mister. Man kan således selv spille en meget aktiv rolle, når det handler om at bevare sin knoglemasse bedst muligt.

Sådan passer du på dine knogler

  • Sørg for at indtage mælk eller mælkeprodukter, der tilfører kroppen kalk
  • Dyrk regelmæssig motion
  • Spis fede fisk, der tilfører kroppen D-vitamin
  • Sørg for at få sollys, der hjælper huden til selv at danne D-vitamin

5-gafler-med-grønt