Knoglerne har brug for kalk hver dag – hele livet

Knoglerne er levende, og derfor har de brug for kalk hver dag. D-vitamin bidrager til normal optagelse af kalk fra tarmen.

Fra fødslen og resten af livet sker der hele tiden en opbygning og nedbrydning af knoglevævet. Mens vi er børn skal knoglerne vokse i takt med, at vi bliver større. For at udvikle sunde, stærke knogler i børne- og ungdomsårene skal kosten indeholde de byggesten, som indgår i dannelsen af nyt knoglevæv. Her er calcium og D-vitamin vigtige elementer. Samtidig skal knoglerne bruges og udsættes for belastning gennem leg, motion, og almindelige daglige aktiviteter for at opnå deres maksimale størrelse og styrke.

Processen med at gendanne sig selv foregår hele livet. I barndommen og ungdommen bygger vi mere op, end vi nedbryder. Fra omkring 30-årsalderen dominerer nedbrydningen derimod. Populært sagt afkalkes knoglerne.

Fra dette tidspunkt taber vi mere, end vi vinder, og vi mister i gennemsnit knap én procent knoglevæv om året. En normal 80-årig har derfor kun omkring halvt så meget knoglevæv som en 25-årig. Et lignende tab sker for muskelmassen, men muskler kan vi altid træne op igen. Det er ikke helt det samme med knogler. Også de bliver stærkere af motion, men de vokser ikke automatisk, fordi vi bruger dem.

Barometer+tekst_p3135-415px

De vigtigste kilder til kalk er mejeriprodukter som mælk og ost.

Kalk findes også i grønne grøntsager, fuldkorn mm. De vigtigste kilder til D-vitamin er solen (ca. 80 %) og kosten (ca. 20 %), hvor især fed fisk er den vigtigste kilde. Der er perioder på året, hvor det kan være svært at få de anbefalede mængder D-vitamin fra solen (vinter) og igennem kosten. Visse befolkningsgrupper har svært ved at få nok D-vitamin. Det gælder især personer, der hovedsageligt opholder sig indendørs (fx. ældre) eller tildækkede og mørklødede personer.